Vitamin D a vápník prý nebrání u starších lidí zlomeninám kostí
U starších pacientů, kteří trpí osteoporózou (řídnutím kostí) prý nelze předejít zlomeninám užíváním vápníku a vitaminu D ve formě potravinových doplňků. Tvrdí to podle agentury Reuters skotští vědci. Lidem s osteoporózou hrozí zvýšené riziko zlomenin kostí, zejména tehdy, jestliže fraktury už měli. Lékaři těmto pacientům často doporučují vápník a vitamin D ve formě potravinových doplňků. Badatelé z univerzity ve skotském Aberdeenu však nyní tvrdí, že tyto doplňky nefungují.
"Naše zkouška ukázala, že pravidelné doplňování stravy vápníkem a vitaminem D3, a to v kombinaci a rovněž každým z nich zvlášť, není účinné při předcházení dalším zlomeninám u lidí, kteří už frakturu utrpěli," prohlásil člen výzkumného týmu Adrian Grant.
Vědci sledovali 5300 starších lidí, kteří v časovém úseku deseti let utrpěli zlomeninu. Studii o jejich výzkumu uveřejnil na svých internetových stránkách odborný časopis The Lancet.
Badatelé rozdělili sledované osoby do čtyř skupin a podávali jim vápník, vitamin D, oba přípravky a neutrální látku placebo. Po 62 měsících trvání experimentu vyšlo najevo, že zlomeninu utrpělo přibližně 700 osob, avšak v počtu fraktur v jednotlivých skupinách nebyl prakticky žádný rozdíl.
Grant uvedl, že bude třeba uvažovat o jiných strategiích pro předcházení druhotným zlomeninám. Podle něho by mohly být lepší alternativou léky, které zachovávají hustotu kostí.
Profesor Jan Štěpán z osteocentra pražské Všeobecné fakultní nemocnice ČTK řekl, že užívání vápníku formou potravinových doplňků osteoporózu neléčí. Z tohoto hlediska s tvrzením skotských vědců souhlasí. Připomenul však, že osteoporóza je v zásadě neléčitelná a že užívání vápníku jako potravinového doplňku brání tomu, aby si tělo tuto látku bralo přímo z kostí.
Osteoporóza postihuje ženy i muže, ale ženy čtyřikrát častěji. Lékaři mohou tuto nemoc zpomalovat a někdy i zabránit ztrátám minerálů z kostí.
ČTK 30.04.2005

