Prameny zdraví.cz, informace o zdraví pro odborníky i širší veřejnost.

Prameny zdraví.cz
Kde jste: Hlavní stránka > Vitamíny > Velké dávky vitamínu E mohou zvýšit nebezpečí infarktu


Reklama
Reklama

Něco navíc
Zábava

Velké dávky vitamínu E mohou zvýšit nebezpečí infarktu




Užívání velkého množství vitamínu E může u mnoha lidí zvýšit riziko infarktu, místo aby je snížilo. Podle americké studie, jež byla zveřejněna v nejnovějším čísle odborného časopisu Journal of American Medical Association, existuje toto riziko u pacientů trpících cukrovkou nebo zúžením cév.

Vitamín E je přitom chválen jako omlazující prostředek, který má preventivní účinky proti infarktu a rakovině. O pozitivním účinku užívání velkých dávek tohoto vitamínu však v poslední době vyvstává stále více pochybností.

Cílem americké studie bylo blíže prozkoumat souvislost mezi užíváním vitamínu E a infarkty i rakovinou. Badatelé se netajili tím, že neočekávali pozitivní účinek užívání vitamínu. Zvýšené riziko selhání srdce u diabetiků však pro ně bylo překvapením, přiznala Eva Loonová z McMasterovy univerzity v kanadském Hamiltonu. Přimlouvala se za další výzkum v této oblasti.

V rámci studie byly zkoumány účinky vitamínu E u téměř 40.000 žen. Mezi nimi bylo 7030 pacientek trpících cukrovkou nebo onemocněními cév.

Farmaceutické firmy vitamín E i v České republice propagují dosti agresivními reklamními kampaněmi. Označují jej za prostředek přirozené regenerace organismu. Působí prý na nervovou soustavu, pomáhá proti kornatění cév, neplodnosti, potratům, proti Parkinsonově chorobě i veškerým srdečním vadám.

Vitamín E údajně rovněž napomáhá zvýšení sexuální výkonnosti, omlazování pleti i vlasů, rozšiřování cév a snižování krevního tlaku. Je prý také vhodným podpůrným prostředkem pro kulturisty, protože má příznivý vliv na vytváření svalové hmoty. Vitamín ovšem není nijak levný: balení se 100 kapslemi stojí kolem 300 korun.

I čeští lékaři jsou si ovšem vědomi toho, že vysoké dávky vitamínu E nejsou bez rizik. Podle webového časopisu www.F- SPORT.cz se zvyšování dávek vitamínu nedoporučuje při značně zvýšeném krevním tlaku a rovněž diabetikům se doporučuje, aby dávky zvyšovali jen opatrně.

Směrnice Evropské unie z roku 1990 doporučuje denní příjem 10 miligramů vitamínu E v potravinách, přičemž kuřákům se toleruje dvojnásobné množství. Kapsle dostupné na českém trhu obsahují po 100 miligramech vitamínu.


ČTK 17.03.2005

 e-mailTisk


hodnocení článku
Aktuální známka :: 2.98               Počet známek :: 664               1   2   3   4   5  (jako ve škole)

Vaše názory
  Vkládat příspěvky do diskuze pod článek mohou jen přihlášení uživatelé
prozatím zde nejsou žádné názory uživatelů

Se svými dotazy či problémy se obracejte na info@pramenyzdravi.cz

Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného (popř. emailového) svolení.

Za věcný obsah článků, inzerátů a údaje obsažené v nich ručí autoři a inzerenti. Otištěné texty nevyjadřují nutně názor redakce.
Tyto stránky nenahrazují lékařskou péči, jsou pouze alternativou. Jakákoliv aplikace těchto rad je věcí úvahy čtenáře a děje se na jeho odpovědnost, předpokládá že čtenář svůj postup konzultoval s ošetřujícím lékařem.


© Prameny zdraví.cz 2001-2010 - Všechna práva vyhrazena.
Copyright © 2001-2010 Július Korec, ČTK.
ISSN 1213-564X


www.pramenyzdravi.cz